Pozri, Bratislava! Takto sa požičiavajú bicykle po trnafsky

Tento článok som pôvodne publikoval na suchoba.sme.blog.sk.

Haló okolo Slovnaft BAjk už utíchlo. Bratislavský bikesharing sa stretol s pozitívnymi ohlasmi, hneď na začiatku si dokonca získal sympatie ľudu kvôli neznámym delikventom, ktorí sa rozhodli zničiť pár kusov novučičkých bicyklov.

Máme sa ale čím chváliť, alebo si tu len niekto srovnáva volebné preferencie?

Mať priamo v meste funkčný bikesharing je určite super, to kritizovať nechcem. Síce by to chcelo aj trošku osvety pre víkendových cyklistov, ako by to malo na cestách vyzerať, aby neohrozovali svoje zdravie, zdravie iných ľudí, prípadne bezúhonnosť šoférov, ale to je už iná debata. Ak má byť Bratislava vnímaná ako vyspelé európske mesto, takáto služba tu jednoducho musí byť. Nehrajme sa však na to, akú inováciu sme sem priniesli.

Poďme sa porozprávať o tom, ako sa zavádzajú inovácie v podobnom segmente. Nemusíme ísť do Amsterdamu ani do Kodane. Stačí ísť do Trnavy, kde vzniká projekt Arboria Bike.

Možno je to ich hipsterským primátorom, ktorý sa zobúdza aj zaspáva na bicykli, takže vie, ako by mal taký inovatívny bikesharing vyzerať. V spolupráci s developerom Lucron (v Bratislave má, napríklad, Urban Residence), tu začínajú testovať službu, ktorá je v porovnaní so Slovnaft BAjk aspoň o triedu vyššie.

Začnime samotným artiklom na zapožičanie. Arboria Bike sa nemusí chváliť tým, že jej bicykle majú odľahčený hliníkový rám alebo pevné gumy, čo by podľa mňa mala byť samozrejmosť, ak takéto bajky majú niečo vydržať. Trnavský projekt sa môže pochváliť elektrobicyklami. Na Slovensku je to unikát. Zbytočný prepych a náklady? Práve v Bratislave, ktorá je členitejšia, než rovinatá Trnava, by mali ebicykle zmysel. Ak nie pre mladých, tak pre staršiu generáciu určite. Záujem by tak prejavil ďalší zákaznícky segment, ktorý by mesto prilákalo. Pochybujem, že by sa nejakému dôchodcovi chcelo šliapať do kopca na klasickom bicykli, ale s motorom by si už dal povedať.

Držíme sa pri zemi – elektrobicykle sú pre mesto veľkosti Bratislavy príliš nákladné? Tak si povedzme o aplikácii. V prípade BAjku to je trochu kŕčovitá webapp, ktorá posiela SMS s kódom na odomknutie bicykla. Arboria Bike využíva dedikovanú aplikáciu Freebike, ktorá poskytuje pekný prehľad o dostupnosti, možnosť zapožičania konkrétnych bicyklov priamo cez aplikáciu, nahlasovanie chýb a podobne. Aplikácia v tomto prípade neslúži len na odomykanie bicyklov či sledovanie ich polohy, využijete ju aj pri samotnom jazdení. Viete si cez ňu nastaviť, akú veľkú “e-pomoc” chcete. To mi veľmi imponuje, som appkový človek. Pripadá mi praktickejšie mať všetko podstatné v telefóne, ako nosiť v peňaženke milión kariet. Identifikácia, napríklad občiansky preukaz alebo vodičák, prípadne priamy nákup kolkov cez telefón – to všetko by vedela zastrešiť šikovná aplikácia.

Už samotná farba bicykla má svoj funkčný význam. Zelený náter fosforeskuje, čo v noci zvyšuje bezpečnosť jazdcov. Ad poloha. Podľa mňa jedno z najlepších špecifík tohto projektu je to, že nepotrebuje stanovištia na odkladanie bicyklov. Odomyká sa pomocou aplikácie, preto nie sú potrebné škaredé dokovacie stanice. Bicykle sa trackujú pomocou GPS, takže po ukončení jazdy ho na mapke vidia iní používatelia, dokonca s percentom batérie, ktoré mu zostáva.

Síce je táto fičúrka veľkou výhodou, no predstavuje aj problém. Podľa ohlasov prvých testerov si niektorí ľudia zaparkujú ebike do svojho vchodu, kde sa k nemu iný tester nedostane.

Pridajme k všetkých výhodám aj cyklotrasy, ktoré trnavský primátor pravidelne využíva. Pochybujem, že bratislavskí inovátori tušia o stave, v ktorom sa nachádzajú pasáže pre cyklistov. Dá nám to celkový obraz o tom, ako to vlastne je s touto modernou metropolitnou službou v našom hlavnom meste. Trnavský projekt je navyše jedným z prvých v strednej Európe, porovnateľný ebike sharing bol spustený len pár mesiacov pred Arboriou v českom Kladne.  Takže, dámy a páni – ak inovovať, tak poriadne, konzistentne. A prinášať niečo nové, nie čosi, čo tu malo byť už 10 rokov, čo vy na to?