Kedy o nás začnú rozhodovať naše dáta?

O tom, ako dáta hýbu svetom, som písal už tu. Je však 21. storočie a možností nielen ako zbierať, ale aj vyhodnocovať big data je čoraz viac. 

Budúcnosť je Alexa?

Amazon už nejaký čas ponúka prostredníctvom svojej vlastnej virtuálnej asistentky Alexy aj pohodlný spôsob nakupovania. Napríklad stačí, že si pri pohľade do chladničky spomeniete, čo vám chýba. Alexa je vždy pri vás, aby si to vypočula a rovno hodila do vášho virtuálneho nákupného košíka. Okrem toho Alexa pozná aj váš hudobný vkus či môže sledovať váš deň – kedy sa jej najčastejšie pýtate, koľko je vonku stupňov alebo – kedy ste vlastne doma. Týmto ponúkate Amazonu veľmi dobrý prehľad o tom, kto vlastne ste a aké sú vaše potreby. Nikto nehovorí, že ide tieto informácie predávať ďalej tretím stranám, no samotný internetový gigant to určite vo svoj prospech využiť môže, a aj tak urobí. Dátoví analytici pedantne rozanalyzujú dáta, určia váš nákupný potenciál a zistia, čo by ste si radi kúpili.

Pozor, prichádza umelá inteligencia

Pri analytikoch to však zďaleka nekončí. Začiatkom tohto roka McDonald´s investoval do akvizície izraelského startupu založeného na analýze Big Data pomocou umelej inteligencie. Ak ste pravidelný zákazník, rozozná vašu poznávaciu značku a aj bez toho, aby ste sa preukázali vernostnou kartičkou, na základe vášho predchádzajúceho správania a objednávok presne vie, kto ste.  Vzápätí vám vďaka tomu môže ponúknuť relevantnú reklamu, ktorú vidíte na digitálnych pútačoch, kým čakáte. To aby ste náhodou nezabudli, že vám minule chutilo to nové swiss menu alebo chcete na zmrzlinu karamelový topping. Tento model McDonald´s samozrejme využije lepšie v USA, kde už v súčasnosti drvivá väčšina nákupov prebieha práve cez okno auta. 

Móda na objednávku

Moderné spôsoby na zisťovanie potrieb svojich zákazníkov sa rozhodla využiť už aj odevná sieť H&M. Namiesto toho, aby sledovali módnych návrhárov a čakali, aká farba bude vyhlásená za novú čiernu, dajú na svojich zákazníkov. Do prípravy návrhov na novú kolekciu nezahrnuli len analytika Christophera Wylieho, ktorý si predtým urobil meno predpovedaním módnych trendov, ale aj umelú inteligenciu. Podrobne skúmajú, aké farby sa páčia konkrétnym cieľovým skupinám alebo to, ako sa ľudia chcú v oblečení cítiť. Tam to však nekončí. Podobne ako Alexa od Amazonu, aj H&M chce svojho domáceho asistenta. Ten vám na základe vášho zisteného vkusu poradí, ako zariadiť konkrétnu miestnosť alebo ako sa vhodne obliecť podľa počasia či príležitosti. Je to dobrá vec? Asi áno. Spoločnosť nám takto pomôže ušetriť náš čas a neukazujú nám niečo, čo vidieť nechceme, no možno nás zároveň oberajú o slobodu rozhodovania sa. Je len na nás, ako sa k tomu postavíme.

Nahradia obchodné reťazce lekárov?

Stále však platí, že veľké dátové stopy za sebou nechávame najmä pri bežných nákupoch potravín a to je prostredníctvom použitia vernostnej kartičky len naša voľba. Čo všetko sa v týchto dátach ukrýva? V prvom rade, samozrejme, naše preferencie. Či som vegán uvidíte hneď v mojom košíku, ale ak takéto nákupy robím vo veľkom, častejšie a s vernostnou kartou, pravdepodobne sme vegáni u nás doma kompletne všetci. Na Slovensku medzi predajcov, ktorí majú najviac držiteľov vernostných kariet, patrí Tesco, DM Drogerie Markt, Billa a COOP Jednota. 

Obsah nákupného košíka môže odhaliť aj váš zdravotný stav a prípadné choroby, ktorým čelíte. Veľký potenciál, z ktorého sa osobne veľmi teším! Predajcovia tak môžu predpokladať nábeh na obezitu, zlý stav pečene alebo pravdepodobnosť cukrovky. Geniálnym príkladom je príbeh otca, ktorý sa o tehotenstve svojej dcéry dozvedel skôr ako ona, a to len na základe reklamných letákov v poštovej schránke.

Dátová doba má, tak ako všetko, svoje plusy aj mínusy. Ako ale vidíme, napríklad v prípade obchodných reťazcov a ich schopnosti predpovedať choroby, dáta určite majú potenciál hýbať svetom.